Vysvětlení systému řízení skladu (WMS)

Systém řízení skladu (WMS) vám dává úplnou kontrolu nad skladovými procesy a zajišťuje plynulou a efektivní manipulaci se zbožím od jeho příjmu až do jeho expedice.

Systém WMS jde nad rámec základní správy zásob. Zahrnuje úkoly, jako je plnění objednávek, využití prostoru a produktivita. Je to nejefektivnější způsob, jak posílat objednávky do vašeho automatizovaného skladového řešení. 

Pro udržení konkurenceschopnosti je nezbytný systém řízení skladu (WMS). Zvláště pokud máte jakýkoli druh automatizace,” říká Kim Gunnar Skapelen Josefsen. Produktový manažer v Element Logic, kde hraje klíčovou roli při vývoji a optimalizaci budoucnosti softwarových produktů pro skladování. 

Systém WMS je pro váš sklad přínosný tím, že: 

  • Poskytuje přehled o stavu zásob v reálném čase, čímž minimalizuje chyby a výpadky zásob 
  • Usnadňuje procesy vychystávání a balení  
  • Snižuje počet manuálních chyb 
  • Efektivně přiděluje dostupné sklady 
  • Snižuje provozní náklady 
  • Maximalizuje produktivitu práce 

Rozdíl mezi ERP a WMS 

Ve světě skladování existuje mnoho řešení (a ještě více zkratek). Dvě z nich se často zaměňují – ERP a WMS. 

“Stručně řečeno, lze říci, že ERP je mnohem větší než WMS,” uvádí Josefsen. 

Systém plánování podnikových zdrojů (ERP) může mít funkce WMS, ale je navržen i pro řízení dalších úkolů, jako je účetnictví, výroba, CRM a fakturace. 

Většina systémů WMS se může bezproblémově integrovat se stávajícím systémem ERP, což zajišťuje propojený a ucelený pohled na celý dodavatelský řetězec. 

Jak vybrat správný systém WMS 

Výběr systému WMS a dalších softwarových řešení pro skladování může významně ovlivnit efektivitu provozu. Nejprve je třeba důkladně posoudit specifické potřeby a požadavky vašeho skladu. 

Důležité faktory při výběru WMS 

  • Velikost skladových zásob 
  • Objem objednávek 
  • Komplexnost dodavatelského řetězce 
  • Současné zásadní problémy 

Po stanovení vašich požadavků je třeba vyhodnotit dostupná řešení a určit, které z nich nejlépe odpovídá vašim obchodním požadavkům. 

Klíčové funkce, které byste měli hledat v systému WMS 

  • Škálovatelnost, která zajistí, že se dokáže přizpůsobit vašemu růstu 
  • Bezproblémová integrace s vašimi stávajícími systémy 
  • Rychlé dodání a implementace 
  • Uživatelsky přívětivá rozhraní 
  • Komplexní školení a podpora 
  • Osvědčené výsledky 

Cloudový nebo lokální systém WMS? 

Dvě hlavní kategorie systémů WMS jsou cloudové a lokální. Cloudové systémy WMS fungují na vzdálených serverech, ke kterým máte přístup přes internet. To usnadňuje škálování a poskytuje flexibilitu a ekonomickou efektivitu. 

Cloudová řešení obvykle vyžadují nižší počáteční investice, protože s největší pravděpodobností budete platit na základě předplatného. 

Na druhou stranu existují lokální systémy WMS instalované a spravované na místních serverech. To poskytuje větší kontrolu nad datovou infrastrukturou, ale často vyžaduje vyšší počáteční náklady a delší dobu implementace. 

Vidíme posun, kdy se cloudová řešení stávají stále populárnějšími. Zejména v Severní Americe a Evropě,” říká Josefsen. 

 Samostatný nebo integrovaný systém WMS? 

Dalším podstatným rozdílem mezi řešeními WMS je, zda jsou samostatná, nebo integrovaná. 

Samostatný systém WMS se věnuje výhradně funkcím řízení skladu, nabízí specializované funkce a funguje nezávisle na ostatních firemních aplikacích. 

Integrovaná řešení WMS se mohou bezproblémově propojit s dalšími systémy, například se stávajícím ERP nebo CRM. Tato integrace zajišťuje soudržný tok informací napříč celým podnikem, což umožňuje rozhodování v reálném čase a komplexnější pochopení dodavatelského řetězce. 

A co systém WCS? 

Na rozdíl od systému WMS, který se zaměřuje na správu zásob a zpracování objednávek, je systém řízení skladu (WCS) speciálně navržen pro správu a řízení manipulačních zařízení a dalších systémů ve skladu. 

Funguje jako mozek automatizace skladu,” vysvětluje Josefsen. 

eManager od společnosti Element Logic je systém WCS vytvořený na míru pro automatizovaný systém pro ukládání a vyhledávání (AS/RS), AutoStore. 

eManager a další řešení WCS kontrolují následující úkoly: 

  • Automatizované skladovací a vyhledávací systémy (AS/RS) 
  • Dopravníkové systémy 
  • Třídicí zařízení 
  • Ostatní strojní zařízení 

Systém WMS často funguje společně se systémem WCS. Systém WMS může udávat strategický směr a systém WCS provádí praktické aspekty skladových operací. 

Systém WCS je nepostradatelný pro sklady, které chtějí zvýšit automatizaci, zefektivnit manipulaci s materiálem a dosáhnout vyšší provozní efektivity,” říká Josefsen. 

Řešení WMS a WCS pomalu začínají spojovat své funkce a v budoucnu se možná dočkáme změny, kdy budou sklady potřebovat pouze jedno nebo druhé, aby zůstaly konkurenceschopné. 

Kompletní softwarový ekosystém 

Chcete-li skutečně maximalizovat efektivitu svého skladu, potřebujete ekosystém softwarových řešení. 

Již desítky let pracujeme na vývoji jedinečných softwarových řešení pro naše zákazníky. Přidáním datových zdrojů třetích stran nabízíme datový sklad, který výrazně zvyšuje přesnost, produktivitu a kapacitu zpracování,” vysvětluje Josefsen. 

Kromě systému WMS a eManageru (WCS) byste měli zvážit investici do následujících technologií od společnosti Element Logic, abyste plně využili potenciál svého skladu: 

  • Datová platforma eLogiq 
  • Softwarová sada nástrojů pro integraci všech automatizovaných zařízení, eController 
  • Technologie robotického sběru kusů, eOperator 

 eLogiq: Přeměna dat v činy 

Naše datová platforma umožňuje optimalizaci skladu na základě dat. Ta shromažďuje, integruje a zpracovává data z různých zdrojů a poskytuje cenné poznatky o výkonnosti skladu, analýzy a předpovědi. 

eController: Ovládejte tok materiálu 

eController je naše softwarová sada nástrojů pro integraci zařízení, včetně dopravníkových systémů, zařízení pro montáž krabic, balicích strojů a dalších. 

eOperátor: Budoucnost intralogistiky 

Systém eOperator, který je řízen strojovým učením, integruje technologii robotického sběru kusů do systému AutoStore. Robotické rameno umožňuje automatizované vychystávání a ukládání zboží z portů AutoStore. 

Společnost Element Logic vyvíjí produkty, které se rychle implementují a používají. Naše zaměření na produkty se výrazně liší od ostatních, kteří při implementaci softwarových řešení pracují spíše na bázi projektů. 

Plug-and-play” produkty jako eManager, eOperator, eController a eLogiq jsou pro naše zákazníky dlouhodobě přínosnější. Lze je snadno škálovat a po zdokonalení technologie se automaticky aktualizují a upgradují,” říká Josefsen. 

Přidejte se k odběratelům našeho newsletteru

Buďte v obraze – dostávejte novinky a informace o produktech přímo do své e-mailové schránky.

Odebírat